Monday, August 2, 2010

BAU BADAN!! EWWWW!

pada satu petang yang indah, aku jogging ke balai cerap UTM.... petang tu memang dah janji nak berpiknik sesame n makan makanan sihat.. untuk melengkapi tema, kitorang memilih buah-buahan sebagai santapan di petang hari.... kengkawan yang len plak tak jogging.. diorang nek keta ngan moto untuk mendaki ke balai cerap yang jauhnye lebih 3 kilometer dengan kecerunan 90 darjah (tipu je..!).
Lecah ketiak aku berlari2 kecil(jogging) menuji ke puncak) keringat membasahi badan dan baju... akibatnya, menimbulkan bau yang tidak menyenangkan.. tambahan lagi, aku tak sembur spray sebelum jog.. aku pon x suka sangat sembur2 spray time jog nie, sebab nanti bau bercampur2 jadiknye.. last2 aku tegolek gelantang disebabkan bau tersebut.. hiks!


Sampai ke puncak.... aku pon berkelah bersama rakan2 yang lain, aku try hidu2 bau badan aku tanpa dikesan oleh kawan aku... perghh! busuk sangat...! rase tak selesa plak nak dok dekat2 ngan diorang.. hehehh.. tapi takde penyelesaian lain melainkan membiarkan mereka menghidu bau badan aku yang semerbak neh...

balik plak aku tumpang kete kawan aku... pastu dia sound la...(aku memang dah agak!!) eeiiiwww! busuknye bau ko!! bla3... dan bla3.... heheh.. aku pon tersenyum kelat sambil mengcover2 tiak dan badan dengan harapan dapat mengurangkan perlepasan bau itu..
moral of the story, kalo nak jog, pakai spray dulu.. lagi2 kalo nak tumpang keta orang.. kalau yang memang jalan kaki sepanjang aktiviti riadah tue no hal lah... x yah spray pon takpe sebab mungkin korang tak berdekatan dan berkurungan dengan rakan seperjuangan yang lain.. to them, i'm so sorry for made u suffer disebabkan bau badan aku... hahaahah!


APAKAH PENYEBAB BAU BADAN ??

secara biologikal dan kimianya,

Keringat dihasilkan oleh kelenjar peluh yang bernama kelenjar ekrin dan apokrin. Kelenjar ekrin terdapat di hampir seluruh permukaan kulit. Kelenjar ekrin sudah ada sejak kecil di mana keringat yang dihasilkannya tidak hanya berfungsi sebagai alat pengeluaran sisa metabolisme tubuh namun juga berguna untuk mengatur suhu tubuh. Kelenjar apokrin terletak di daerah ketiak, payudara, daerah anus dan kemaluan. Kelenjar apokrin akan berfungsi aktif setelah remaja dan keringat yang dihasilkan dipengaruhi oleh rangsangan emosi. Keringat apokrin mengandung banyak lemak dan protein, yang apabila diuraikan oleh bakteri akan menimbulkan bau yang tidak enak. Bau inilah yang kemudian dikenal sebagai bau badan.



Bagaimana mengawal bau badan?

Ada banyak cara untuk mengatasi bau badan. Cara yang termudah adalah mandi 2 kali sehari untuk menghilangkan keringat dan bakteri. Mengingat kebersihan adalah musuh utama bakteria, pastikan seluruh tubuh terutama ketiak dan lipatan tubuh dibersihkan dengan optimum.


Membersihkan rambut ketiak baik dengan dicukur atau dicabut -namun dicabut merupakan cara yan terbaik- akan membantu mengurangi bau badan. Hal ini disebabkan rambut ketiak dapat menahan keringat dan memberikan lebih banyak kesempatan bagi bakteria untuk melakukan proses penguraian. Bedak talkum atau bedak tabur juga boleh dijadikan salah satu solusi untuk mengatasi bau badan. Bedak mampu menyerap keringat sehingga bakteria tidak boleh menguraikannya.


Cara yang paling umum digunakan adalah menggunaan deodorant dan antiperspirant. Deodoran mengandung antiseptik yang menekan pertumbuhan bakteria, sedangkan antiperspirant mengandung bahan yang dapat mengurangi keringat yang keluar. Sekarang tersedia banyak produk yang sekaligus mengandung deodorant dan antiperspirant. Hal yang perlu diperhatikan adalah memilih produk yang sesuai dan selesa bagi kulit.


Perhatikanlah makanan yang diambil. Ada beberapa kandungan makanan yang dapat menyebabkan bau badan, misalnya bawang putih dan bawang Besar. Sebaliknya, perbanyaklah makanan yang dapat mengatasi bau badan secara alamiah misalnya lalapan daun kemangi atau rebusan air daun sirih.


terdapat beberapa petua dan petui untuk mengurangkan bau badan.. selamat mencuba!!

  1. Minum rebusan daun sirih, satu gelas setiap hari/2 hari sekali
  2. Makan daun kemangi minimal satu genggam per hari
  3. Oleskan hirisan mentimun setiap habis mandi di bagian ketiak dan bagian tubuh lain yang berbau
  4. Tidak makan makanan berlemak, terutama daging
  5. Mengurangi makanan pedas
  6. Tidak minum kopi (yang mengandung kafein)-yang ni aku suke nih.. :((
  7. Memakai deodorant yang bentuknya spray(yang bentuknya padat maupun roll-on hanya membuat ketiak basah/basah ketek, meninggalkan bekas di baju pula)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...