Friday, February 12, 2010

Driving test driving me crazY!

12/01/2010
Hari ini ade test KPP(kurikulum pendidikan memandu)
nie 2nd time aku hambek sebab yg first test aku dapat 41/50... Syarat untuk Lulus plak kena dapat 42... eiiii ... geram btol! lagi semarkah je nak lulus.. tak pasal2 terbang RM17 utk wat re-test! Shitt to the max!!!



Hari nie, hari bermulanya Ujian Memandu (KPP) yang penoh ujian dan rintangan...

Kena tinggal

jangan tinggalkan aku.... sundalll!!!!!!!!!!!!!!


Hari ni hari jumaat.... pukul 8 pagi... ade kelas Cr.. sampai pukul 9... pastu 8.40 dia tepon... suruh aku siap2.. (nih aku ade kelas ni) sebab nanti ade orang datang jemput, dia x dapat datang jemput, so dia suroh seorang pak cik yang agak kerek untuk menjempur aku... aku berlari2 keluar kelas...sebaik sahaja kakiku baru nak menyetat motor putih kepunyaan daus untuk menuju ke bus stop depan FAB tuh, tetiba...Telefon aku vibrate lagi, persis vibrator.. heheh... nombor yang tidak aku kenali.. ni mesti orang yang nak jemput aku tuh.. desus hatiku
aku pon hangkat.. dia marah aku sebab x tunggu kat tempat yang dia suruh tunggu (bus stop depan FAB), "awak lambat? awak pergi mana? saye kena ambil budak lain, bukan awak sorang aje!... demm! menyirap darah aku.. habis macamana ni? aku tanye dengan nada sopan.. saya tak tahu.. habis Macamana??!! (boleh dia tanye aku??).. aku pon menjawab.. err.. takpelah encik, saye pergi sendiri... pastu baru nada dia berubah.. awak pergi sendiri? ok...




Tersalah Jalan
Dengan gigih, aku meminjam Motor daus.... naseb baek daos baik, kasik pinjam... (terima kasih ratu!!!) aku trus menuju ke tempat buat test tuh.. dahla tak tahu jalan.. samar2 je kat kepale otak kaku jalan nak menuju ke taman anggerik (tempat wat ujian kpp tuh). Beberapa kali aku tersalah jalan.. akhirnya, jumpa gak, bebekalkan iltizam dan hasrat yang tinggi gtew...



Nombor Giliran
Fuh.. dah sampai pon kat pusat ujian tuh.. ramai nak mati orang yang berdiri di depan pintu pusat ujian memandu tuh.. diorang usha dengan pandangan yang pelik.. mybe diorang pelik kot sebab aku baru nak amek ujuan KPP, tapi dah bawak moto.. hehe.. aku pon melangkah menuju kaunter Tempat wat ujian tuh.. amek nombor.. tertera kat nombor giliran: anda giliran yang ke :188.. nombor sekarang: 122.. lame lagi nih...
aku pon tunguu dengan sabar.. aku pon mula membuat pengiraan.. ermm.. kalo satu sesi test amek selama lebih kurang 45 minit, komputer plak ade 10 je!.. n sekarang dah pukul 10.15 pagi... err.. maknenye... mungkin giliran aku petang!!

Tiba2.. addde sorang awek cun menghampiri aku.. rupa2nya Ernie.. my coursemate.. dia pon amek test jugak.. cuma driving institute je laen.. aku tengok nombor kat dia punya slip..nombor yang ke: 186... hehe.... lebih kurang jek... pastu kitorang po berbual2... mataku melilau tengok paparan nombor giliran.. tak berganjak.. nie x bley jadi nih... ak kena balik jgak sebab nak g semayang jumat.. :)

aku pon tanye kat akak kaunter tuh secare berlapik.. kak, nanti ade break ke? tyme orang semayang jumaat? akak tu pon jawab.." x de dik" aku pon tanye lagi.. habis, kalo nombor saye terlepas tyme saye g semayang juamaat camne? akak t jawab lagi : x pe dik, kalo dah terlepas, tunjuk je nombor tu... nanti bleh trus amek ujian.. Aku lega.. bolehlah aku balik dengan tenang..


sebagai pemandu yang berhemah, aku memandu motosikal kepunyaan daus dengan ponoh sopan menuju ke UTM tercinta.. sebelum tuh, aku singgah ke shell utk isi minyak.. sesampainya di UTM,cam biasa, mandi2, siap2 g semayang jumaat.. after semayang jumaat, aku meminta kebenaran sekali lagi daripada daus utk pinjam moto dia.. again.. aku mintak tolong sudir utk ride utk keselamatan kalau2 ade roadblock ke hape ke.. :]...




Komputer "Hang"
Tepat pukul 2.50 ptg, kami berdua merempit menuju ke tempat pagi tadi..
sampai kat sana, paparan nombor menunjukkan angka 166... ish2! lama lagi nih... tetiba ernie muncul, dia kata komputer hang.. shitt! kalo tak, mesti dah dekat dengan nombor aku..! Sangat lama menunggu JPJ datang untuk betulkan balk sistem komputer dia yang hang tuh.. padanlah.. komputer lama.. processor pon cikai2 je.. :P.. Rase bersalah aku pada sudir pon tetiba muncul.. aku pon dengan relahati melepaskan dia pergi .. err.. sudir, kalo ko nak g jenjalan, g lah.. t kalo aku dah siap, aku tepon ko.. Riak2 rasa bersalah juga muncul di muka Sudir mybe dia rase bersalah nak tingggalkan ku.. so sweet! haha!.. aku pon menyampuk lagi.. g lah.. x pe.. lame lagi nih.. x yah tunggu.. g ar jalan mane2.. after that, sudir pon pergi menyetat moto.. aku pandang dia sampai kelibatnya menghilang...

Penantian yang penuh penyeksaan..
hampir dua jam masa terbuang macam tuh saje hanye untuk menunggu orang datang baiki kerosakan sistem yang hang tuh.. nak duduk, kerusi penuh, terpakse lah duduk kat luar dengan kepanasan matahari yang membahang!.. Jam menunjukkan pukul 5.00 petang.. masih x de tanda2 orang akan reda.. tetiba... orang KPP pon buat pengumuman. siapa nak balik boleh balik n boleh tukar hari lain, siapa nak stay, dipersilakan..
ramai gak ar yang balik... aku tetap dengan pendirina aku utk buat test tu hari nie gak! nombor demi nombor dipaparkan.. akhirnya sampai jugak giliran aku.. jantung aku berdegup2.. takot fail lagi... almaklumlah, kali ke2 amek test.. kalo fail lagi, maluuu!!hehe.. tehn, aku buat ujian tuh dengan teliti... akhirnya usaha aku x sia2 sebab akkhirnya aku lulus Ujian tuh.. :) Muke aku excited gler kluar dari blek test tuh.. aku pon tepon sudir.. x angkat... aku mesej.." sudir, aku dah siap".... agak lama aku menunggu beliau, akhirnya sampai jugak.. jam menunjuikkan pukul
6.30 pm.. nie mesti jalan ngah penuh dengan orang yang balik keje.. sah, sampai je kat jalan besar, melambak2 kenderaan.. susah nak cilok2.. dengan gaye minah rempit, aku pon merempit persis bohsia jalanan menuju Sri putri utk beli tiket.. (alang2 kan)

Kauunter tiket tutup

Kaunter tiket tutup.. aku nampak pakcik jual tiket tu bersiap2 nak tutup kedai.. OMG! aku lambat 5 minit! shitty! sekali lagi, aku keciwa!! :(

Tayar Pancit
Aku pon merempit dengan ditunggangi sudir ke taman U untuk isi minyak moto.. after isi, kitorang pon balik.. sampai kat tengah jalan, tetiba moto rase cam lain macam.. aku suruh sudir benti.. tengok2, tayar pancit! dem.. naseb bek tak leper trus! then aku suruh sudir tinggalkan aku kat tepi jalan n baiki tayar tu.. lagipon aku bukannye ringan! heh...sementara menungggu sudir aku berjalan2 menuju ke Tunku Impian Cafe.. then perot pon trase lapar sebab dari pagi aku x makan.. aku pon tempah Nasik ayam penyet.. tapi x dijual disitu..

Nasik Goreng Ayam
Oleh sebab x de nasik ayam penyet, aku pon orderlah nasik yang ade ayam.. then ku pon order nasik goreng ayam( sebab kat selangor, nasik goreng ayam ade ayam cam ayam nasik ayam) tup2 dapat nasik rupanya nasik goreng biasa yang hanya digoreng bersama cebisan ayam... ChoooY!!.. nak wat camne, dah order kan?? trima je..

Walau ape pon terjadi, aku sangat gembira sebab lulus Ujian KPP..hehe.. moral of the story, watlah ujian KPP betil2.. jangan sampai kena repeat! hahahhh!
sape2 yang nak donload ujia berkomputer KPP, bolehlah klik kat Link INI



:http://aidareez.com/blog/download/Ujian%20JPJ.zip

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...